Text 141 of 255 from volume: Czarcie kopyto
Author | |
Genre | humor / grotesque |
Form | prose |
Date added | 2018-03-16 |
Linguistic correctness | |
Text quality | |
Views | 1875 |
Szmalcownik
- Co, ty, Józef, okna, gazetami wykładasz?
- Szmalcownik się cały wczorajszy dzień kręcił koło mojej chałupy. Może mnie gdzie wyda?
- A gdzie ma cię wydać?
- Nie wiem, Marian, ale może mu się co spodobało, skoro tak się przyglądał?
- Myślisz, że okna?
- Może..., a może i to, co przez okna wypatrzył. W każdym razie wyniosłem, co nowszego było, do piwnicy.
- Najprędzy, to przyjdą Józef z uesa, ciebie podliczyć.
- Racja, Marian, ale szmalcownictwo nie jeden ma wymiar. Szmalcownictwo z orzełkiem na piersi.
- Prawda, Józef. Skrzydlate szmalcowniki. Nasze współczesne husary.
ratings: acceptable / bad
ratings: very good / excellent
Nie widzę też powodu, by tak nisko oceniać poprawność językową. Zbędne przecinki przed: to przyjdą, ciebie rozliczyć. Można też mieć wątpliwości, czy zwrot "co nowszego było" jest wtrąceniem i czy potrzebne są przecinki przed nim i po nim. Można też mieć wątpliwości, czy zwrot "nie jeden" może być napisany rozdzielnie. Gdyby było wyraźnie napisane, że nie jeden, a wielu, wówczas rozdzielność byłaby uzasadniona. W tym przypadku to zaprzeczenie jest jedynie domyślne.
ratings: perfect / excellent
Znam i znałam realia Rumunii. Piękny kraj, jeno ludzie (czasami) k...y.
Pozdrawiam. Bajka37.
No, dzięki Bajka, za wpis o rumuńskich sygnalistach. Zgadza się. Naród polski, to nie jest jakiś najgorszy w świecie naród, najbardziej plugawy. Prawda jest taka, że każdy naród ma okresy wzlotów i upadków. Każdy musi sobie sam odpowiedzieć, czy dzisiaj polski naród wzlatuje, a może szybuje gdzieś w chmurach, czy też pikuje prosto na skały. Ja nie wiem, czy już się nie roztrzaskał. A może to po prostu już Nielot Kiwi.
"... Nasz naród jak lawa,
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.
Adam Mickiewicz ("Dziady" cz. III)
ratings: perfect / excellent
Exemplum już z kanonu - stary jak świat Judasz Iskariota