Author | |
Genre | nonfiction |
Form | article / essay |
Date added | 2021-04-24 |
Linguistic correctness | |
Text quality | |
Views | 1079 |
Teksty piosenek Krawczyka
Swego czasu podczas wywiadu Bregowicz nazwał Krawczyka królem kiczu.
Zaznaczyć trzeba, że Bregowicz był entuzjastą muzyki autentycznej, to znaczy ludowej, dawnej i współczesnej, takiej, która wywodzi się z serca anonimowego twórcy. Oczywiście musiała taka twórczość przejść najsurowszą weryfikację, czyli próbę czasu. Bregowicz takie perełki oprawiał w profesjonalne wykonanie, dzięki czemu odniósł niebywały sukces.
Czyli Bregowicz był za pan brat z kiczem, choć to słowo niezupełnie tu pasuje. Nie pasowało też Krawczykowi, który starał się powiedzieć, wytłumaczyć, że nie jest żadnym królem kiczu. Ale weź tu i wytłumacz na antenie zawiłości i meandry pojmowania sztuki, co jest kiczem a co nie.
I właśnie ja o tym. A temat ciekawy, bo tyczy się też poezji.
Najprostszym podziałem poezji jest ta zrozumiała i ta gdzie trzeba pokombinować ( z różnym skutkiem ) by rozwikłać przekaz.
Bywało, że dopominałem się o tłumaczenie a autor albo mataczył albo unikał odpowiedzi. Prosta zasada ja nabazgrolę a ty czytelniku zastanawiaj się, o co tam mogło mi chodzić.
Z tego, co wiem Krawczyk sam tekstów nie pisał, jedynie selekcjonował – i niewątpliwie miał do tego głowę. Napisanie prostego tekstu, który się rymuje ma swoją melodię, a do tego tworzy nastrój jest niezwykle trudne i mało, komu się to udaje. Dobrym przykładem są wokaliści lub zespoły muzyczne jednego przeboju, którzy to potem grają go na okrągło i z niego żyją aż do śmierci .
Tak, więc sumując najlepszy tekst, poezja, wiersz, piosenka, ale też i opracowanie naukowe to te napisane jasnym językiem, zwięzłe, treściwe a nadto mądre, odkrywcze lub np. pokazujące subtelne, ale ważne szczegóły, które to potem lub teraz okażą się decydujące na….. coś .
Podobnie sprawa ma się z pozostałymi muzami sztuki. W malarstwie sztukę przekazu zastąpiła sztuka wrażenia, impresjoniści i cała reszta. W kinie mamy też ogrom filmów zaangażowanych lub niszowych, których to już po premierze nikt nie chce go oglądac . Itp. Itp.
Jest taka piosenka Bregowicza i Krawczyka ,,Witaj Gościu ,, gdzie przedstawiony jest obraz starych domów w niezwykle sugestywny sposób. Widać obraz jak w starych dobrych filmach włoskich.
I o to chodzi. Właśnie o to.
https://www.youtube.com/watch?v=oZwzpSYqZxk
ratings: perfect / excellent
To nie oni Bregovića, a on - ich "uhonorował" swoją światłością
Mianowicie Kayah jak i Krawczyk rozwinęli te szlagiery bałkańskie nadając im klasy i jakości której nie słychać w innych językach .
,,Byłam różą,, lub inne piosenki w wykonaniu bałkańskim bledną przy Kai .
Jednak to racja że Bregović wie co jest dobre a Kayah zapewne nie bardzo .
A ja - ja też wiem co jest dobre - i czekam na profesjonalne wykonanie np. ,, na dancingu tańczą goście ,, .
Tylko barany z talentem nie wiedzą jak grać ....
A grać trzeba dla ludzi ...
A Krzysztof Krawczyk? Próbował zrobić międzynarodową karierę /w ZSRR, w NRD, w USA/, ale przecież nic N I C z tego nie wyszło. Nie ta skala możliwości i talentu
Bregović miał swój czas i wykorzystał bo się znał to co dobre w jego lokalnym folklorze .
Było wielu takich np. bratanki - przeboje węgierskie .
Byli też od Ukrainy , Rosji - no i od górali .
No i jest mnóstwo przepięknych pieśni - no genialnych .
Tylko - jak chamsko pisałem barany nie wiedzą jak zagrać .
Kilka lat temu słyszałem przepięknie zagraną węgierska pieśń patriotyczną ,,Koschut Layosz ,,.
Grane było przez dziadków i z błędami ale wyczuli co i jak . Genialne - no i nie mogę znaleźć .
W prezencie tobie Emilio polecam genialne wykonanie przepięknej pieśni ,,Oj to nie wieczier,, Dla mnie bomba !
https://www.youtube.com/watch?v=urjAwPfFPqU
które na Zachodzie i na Wschodzie są rozchwytywane jak te ciepłe bułeczki - a w Polsce o nich martwa cisza. Goran Bregović i ta "Kapela..." to najgórniejsza folkrockowa półka, ale u nas do tego potrzeba chyba Jankiela, żeby to ludziom na nasze muzycznie "przełożył".
Lansujemy Zenka i wszelką inną straszną tandetę, a to, co ma wszędzie /byle nie u nas/ wzięcie - leży poza zasięgiem Polaków
Kapela ze wsi Warszawa - fakt dobrzy są .
A jak podobała ci się piosenka z linku ?