Author | |
Genre | poetry |
Form | article / essay |
Date added | 2023-02-25 |
Linguistic correctness | |
Text quality | |
Views | 411 |
Kto kocha podobnego rodzaju wiersze, musi koniecznie je sobie przeczytać, bowiem od początku samej lektury urzekła autorkę omówienia strona wizualna analizowanych strof: jasne, lekkie, przejrzyste frazowersy, mimo że ich treść posiada nie raz i nie dwa ciężar stężałej w kroplę rtęci krwawej łzy.
A teraz leżą przede mną dwa opublikowane przez Poetę zbiorki poetyckie:
1. Psalmiki. Kraków 2021, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich O/Kraków. - s.55. Tom 4 z serii: Krakowska Biblioteka Młodych SPP pod redakcją Miłosza Biedrzyckiego i Michała Zabłockiego;
2.Unosi się. Kraków 2022, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich O/Kraków. - 55. Tom 12 z wymienionego pod tą samą Redakcją cyklu,
gdzie, co warte jest szczególnego zaakcentowania, tomik drugi [późniejszy] wcześniej uzupełnia zbiór pierwszy, czyli połączony [w moim odczuciu] z V Symfonią Ludwiga van Beethovena mistyczny zaśpiew „Psalmików” szybujący ku czarnemu jak bazalt niebu, co ilustruje okładka, który to firmament na okładce następnej książki przemienia się z uprzednio dominującej gwiaździstej iluminacji w przedjutrzenną kulę wschodzącego słońca.
Poezja Bernarda Łacha jest na wskroś przenikniętym duchem Dziejów Apostolskich, wcześniej natomiast Ewangelią św. Jana, wierszopisaniem, w którym nie ma miejsca na beznadzieję, choć tęsknota niezmiennie pozostanie nostalgią, lecz równocześnie lub przede wszystkim, przecież: „My wiemy, że przeszliśmy ze śmierci do życia” (J 3:14) zdaje się przekonywać swojego czytelnika, Autor, wobec czego i ja przytoczę takie fragmenty, które przemówiły mi najbardziej do rozumu i serca. Zwłaszcza serca.
Z „Psalmików”:
1. dzieci tego samego boga
przycupnąć
jak wróbelek szary
przy oknie komnaty króla dawida
zagrać
na cytrze złotej lutni
harfie
teleportować się w taniec
z buziami
sparaliżowanymi radością
tylko u nich
uścisk
biały
unosi gdzie trzeba
2. mów do nas maryjo
mówiła do dzieci w fatimie
widziała tam nas
dzieci nowohuckie
ze szlugami
pod śmietnikiem
3. straż
w jasełkach zagrasz
rolę nie najgorszą
śmierć
przy herodzie
[…]
4. ruah
wieje po kościach umarłych
by te na nowo
ożyły
tchnie
z poranionego przeszłością
człowiek nadziei
dmie
nie tyle na rogu
a tam gdzie chce
5. mędrcy
dla nich
nieważny rynek świata
nauki rabinów w portykach świątyni
biblioteka tylko wiedzy
kariera na dworze heroda
dla nich innej drogi
nie ma
Z „Unosi się”:
1. Lustra ciszy
Cisza oddycha
nie stygnie
ożywia miłość
utuli ukołysze
czasem upomni
cisza przemawia
budzi nadzieję
rzeźbi radość
cisza choć zaboli
nie kocha daremnie
całą sobą przemawia
jest ciszą niezłomną
2. Nasz dom
Gdy otworzę drzwi
wpadasz w me
ramiona
czasem tylko wzrokiem
opowiadasz cały dzień
i dzieci
z uśmiechem i łzą
szarą
rankiem na nowo
śpiewam
kocham
3. Dokąd
Trudno jest żyć
w świecie
na wyciągnięcie
dłoni
nie wolno
nam zapomnieć
kim jesteśmy
i skąd
odejdziemy
4. Nadzieja depresji
Nie chowam się za zmyślonymi ścianami
ani twarzy pod chustką
nie wpycham
głowy
tak blisko moich oczu
przestrzeń pozamiatana po kątach
nagle przyszła jesienna
czarna pani
żałobna
bez telefonu zaufania
wyjść z drewnianej chatki
spróbuję o północy
tak zmęczona
nadzieja
nazajutrz
świt
5. Tęsknota
O wzruszenie serc naszych
czerwone
ran połączenie
które dławi
znowu mnie
wyżej uniosłaś
ratings: perfect / very good
A sam recenzowany, B. Łach, jest
zawodu katechetą, wydaje wyłącznie teksty religijne i w unijnym, do szpiku kości kosmopolitycznym Krakowie ma szeroko wydeptane wszystkie ścieżki. Tylko że, według mego skromnego rozeznania, o tych całych jego nomen-omen "psalmikach" literatura polska zapomni już jutro.
Miałam się do omówienia "belina" na temat własnego tekstu nie ustosunkowywać, bo i po co, ale po przeczytaniu jego "oczywistych oczywistości", nie wytrzymałam:
https://www.publixo.com/text/0/t/45280/title/To_czego_o_Herbercie_nie_wiemy
Wiemy, wiemy! Nie tylko o Herbercie, ale i o komentatorze bufonie...