Go to commentsDlaczego Biblia jest arcydziełem literackim wielogatunkowym ?
Text 34 of 37 from volume: Opowiadania historyczno - obyczajowe
Author
Genrepopular science
Formprose
Date added2024-10-15
Linguistic correctness
Text quality
Views224

Biblia to literackie arcydzieło wzorcowe. Jedna spójna całość wielogatunkowa,wieloaspektowa i wielowątkowa.Prawo etyczno-moralne ponadczasowe, uniwersalne i doskonałe. Rzeczywiste i rzetelne fakty historyczne i archeologiczne, których końcem i początkiem jest Jezus Chrystos, czyli z greki Zbawiciel. Bez komentarza, niezwykle obiektywna, bo konkluzja zależy od głębokiej przenikliwości czytelnika. Biblijnych synonimów, symboli, alegorii etc. Użytych do przeniknięcia systemu duchowo-informacyjnego.

  Contents of volume
Comments (21)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Gdy odrzucić ozdobniki, z pierwszym zdaniem trudno mi się nie zgodzić, choć brakuje "moim zdaniem". Tak, z całą pewnością Biblia to dzieło literackie - praca zbiorowa redagowana oraz tłumaczona wte i wewte na przestrzeni wieków, ale w końcu każde dzieło literackie podpada pod krytykę. Do czasu wynalezienia druku i przez jakiś czas później, jako nienaruszalna świętość była przed nią chroniona na wszelkie, w tym najbrutalniejsze sposoby. Tak nawiasem, literacka doskonałość i arcydzieło powinno posiadać moc, by się przed nią obronić. Bez wnikania w szczegóły, nie zawsze to się udawało, a domknięte arcydzieło przecież by nie wymagało od samego początku tak dogłębnych, kilkusetletnich redakcji. Tyle o warstwie literackiej. Jeśli chodzi o przedstawianie "faktów historycznych i archeologicznych" i też bez wdawania się w szczegóły, bardzo często kwalifikują się wyłącznie do warstwy literackiej.
avatar
@leo
Biblia, to nie tylko arcydzieło literackie, nad arcydziełami. Ale również w tym arcydziele nad arcydziełami jest zamieszczona instrukcja życia w ekosystemie.
avatar
"Biblia" jako gatunek literacki jest liczącą sobie tysiąclecia składanką przekazywanych z pokolenia na pokolenie bliskowschodnich historii z życia wziętych, natchnionych wizji, przypowieści, proroctw, hymnów, ewangelii, psalmów, obrazków symbolicznych, listów, monologów, scenek rodzajowych, apeli, pouczeń i dramatycznych przestróg. Dla Hebrajczyków i Aramejczyków była w ich czasach jedynym źródłem wiedzy o ich tamtejszym świecie. Nie mówiła - i nadal nic nie mówi - ani o Polsce, ani o nas - Polakach, a chyba nie urodziliśmy się jako odrębny naród wczoraj. Etnicznie jesteśmy równie starzy jak Żydzi, których językami mówią "Stary..." i "Nowy Testament".
avatar
@belino
Biblia pisze o przeklętych potomkach Kanaana, syna Chama, z których wywodzą się Polacy.
avatar
I nawet w Twoim komentarzu znów brakuje "moim zdaniem", co umożliwiłoby Ci zejść kilka stopni niżej z poziomu proroka do poziomu dyskutanta.
avatar
Dlaczego "Biblia" jest arcydziełem światowej literatury, musiałbyś, autorze, naprawdę ciężko się napracować, żeby na to pytanie mądrze odpowiedzieć, by wyczerpać temat tak, jak na to zasługuje. Napisać o tym trzy zdania, to kpina. To już lepiej nie napisać nic.
avatar
Ani to opowiadanie,

(patrz tytuł zbioru)

ni to esej/szkic
pop/naukowy -

słowem,

cni panowie, panie,


to tylko gotowy
pic: ten na wodę pic

;(


------------------


Nie siedzimy tutaj /na publixo/ w szkolnej oślej ławce,

i o "Biblii" n a p r a w d ę

/jako naród zadeklarowanych katolików/

sporo już wiemy
avatar
@emiliapienkowska
Nie bądź ograniczona do prymitywnych kolokwializmów, których nie ma gdzie zaszeregować. Natomiast parafianie instytucji religijnej. Nie są świadomi, że Biblia jest instrukcją życia w ekosystemie, oraz wielogatunkowym arcydziełem literackim, które wszędzie można zaszeregować.
avatar
aware12. Dziwna ta Twoja interpretacja, bo i dziwna taka "instrukcja życia w ekosystemie", która bezkrytycznie stawia człowieka na wierzchołku ekosystemu, kategoryzując wszystko, co żyje wokół albo jako przydatne, czyli pożyteczne albo nieprzydatne, złe i nie zasługujące na egzystencję. Przystaje to niestety do opisu osobowości psychopatycznej przedstawionej przez profesora Imielińskiego i nie tylko.
Jak już dalej o instrukcji, po wielokrotnych redakcjach stała się instrukcją sprawowania władzy w państwie feudalnym. Historia zatacza koło, podobnie stało się z "Kapitałem" Marksa w sowieckiej Rosji. Tego samego Marksa, którego córka prowadziła zbiórki dla powstańców 1863 roku, a sam autor uważał Rosję za największe zagrożenie dla zachodniej cywilizacji.
avatar
Szan. PANIE @aware12

NIE JESTEŚMY

a) /w NYC/ na Greenpoint`cie, lecz na polskim portalu,

ERGO

b) nie jesteśmy na "ty".

Proszę się do mnie zwracać zgodnie z obowiązującymi u nas /w Polsce/ zasadami savoir-vivre`u.

UWAGA

Kolokwializmy NIE SĄ po to, by ich nie używać. Nie jesteśmy tutaj /na publixo/ w szkółce niedzielnej
avatar
@leo
Troska o ekosystem jest naszym obowiązkiem i odpowiedzialnością, bo jesteśmy częścią całości ekosystemu. Natomiast przypisywanie skrajnej ideologii jest sabotażem i agitacją.Aby nie troszczyć się o ekosystem. I w ekosystemie czynić destrukcje-źródło wszelkich dramatów, cierpień i śmierci ekosystemu, za którą na pewno poniesie się konsekwencje.

@emiliapienkowska
Era szlachty panujących panów. Przeminęła bezpowrotnie. Teraz natomiast jest era ewangelicznej równości braterskiej. Emilio używasz kolokwializmów, bo są... Dlaczego nie stosujesz analogii do Biblii-instrukcji życia w ekosystemie, że skoro jest, to należy ją analizować, zamiast kwestionować.
avatar
Ależ zrozum, chłopie! Wszyscy my - Twoi czytelnicy przyszliśmy tutaj nie po to, żebyś nam prawił komplementy (sic!) albo - nie daj bóg! - o nas jakieś przykre uwagi, a po to, żeby się czegoś nowego dowiedzieć o "Biblii"! O nas nie wiesz nic, więc daruj sobie te swoje wycieczki osobiste! Pisz o "Biblii"! To ten temat jest w tytule Twojego tekstu!
avatar
aware12 Przykro mi to mówić, ale jakakolwiek próba dyskusji z Tobą odbija się o zapętlony bełkot. Pierwszą, kardynalną zasadą niezbędną do dyskusji jest zdefiniowanie pojęć. A bo ja wiem, co to według Ciebie jest ekosystem?
avatar
Biblia nie jest spójna literacko. A jako podręcznik do życia jest może niezła dla mieszkańców pustyń, ale nijak nie przystaje do życia wśród europejskiej puszczy, lasu, łąki.
Polacy nie wywodzą się od synów Chama. Cham to część żydowskiej historii.
Żydzi to jakieś 3 tysiące lat historii - moi przodkowie mają jej co najmniej 40 tysięcy ( jeśli uwierzyć dominującej wersji historii). Co najmniej.
Biblia - oba testamenty - to zapis patologicznej relacji demiurga z wybraną przezeń ofiarą. W życiu nie słyszałem, by ofiara pedofila czuła się dumna z takiego wybrania - ale Żydzi są perwersyjni i są, owszem, dumni, bo ten, który się nie przedstawia ich wybrał.
avatar
Żeby uwspółcześnić i jakoś przybliżyć dzisiejszym Polakom

tak archaiczny i niezrozumiały dla nas język "Pisma świętego",

UWAGA

po 7 latach wytężonych prac Międzywyznaniowego Zespołu Tłumaczy

w 2001 r. ukazała się

w Warszawie

/nakładem Towarzystwa Biblijnego w Polsce/

najpierw najnowsza translacja "Nowego Testamentu",

zaś 15 lat później, w 2016 nowy też przekład "Starego Testamentu".

Kto zainteresowany, niech pyta o "Biblię Ekumeniczną", bo tak się teraz nazywa ta nowa wersja. Całość /czyli dawniejsze dwa "Stary..." i "Nowy..." testamenty/

UWAGA

zostały poszerzone o 3. Księgę Machabejską, uwzględnioną w "Biblii" koptyjskiej /prawosławnej/

Prace nad nowym przekładem zostały zakończone w 2018 r.
avatar
Gościu wyraźnie nie ma pojęcia o tym wszystkim, co zaprząta mu głowę. Wpadł biedak w koleinę jakiegoś wąskiego, uporczywego w swych nawrotach schematu, skąd nie ma żadnego wyjścia, i dalsza nasza tu obecność jest już jedynie stratą czasu. Wystarczy przeczytać wyrywkowo parę innych jeszcze jego "opowiadań...", żeby mieć jasny obraz, z jakim problemem - i to kompletnie nieliterackim - mamy tu do czynienia: śmiem twierdzić, że wszystkie teksty @aware12 to w zasadzie kliniczny przypadek ciężkiej kompulsji. Dziwi co innego: brak jakiejkolwiek reakcji zarządzającej portalem AI.
avatar
@leo
Bóg Wszechmogący stworzył system duchowo-informacyjnej całości. Do oddziaływań informacyjnych, wszelkich rodzajów informacji ze wszechinformacją-informacja dla całości i o całości wszelkich rodzajów informacji. Oprócz informacyjnych oddziaływań ze wszechinformacją. Odbywają się również wzajemne informacyjne oddziaływania ze wszelkimi rodzajami informacji. Tworząc ekosystem, czyli całokształt wzajemnych życiowych zależności. W którym zwierzęta i rośliny żyją w symbiozie. W ekosystemie nie czynią destrukcji. Natomiast ludzie są konsumentami. I w ekosystemie czynią destrukcje, za którą na pewno poniosą konsekwencje.
avatar
@branimir
Biblia jest instrukcją życia w ekosystemie. Zbieżna z odkryciami nauki. Wielogatunkowe arcydzieło literackie, nad arcydziełami. Stanowiąca jedną spójną całość. Napisana z użyciem synonimów, symboli, alegorii, analogii etc...Które zmierzają do świata duchowego. Również napisana jest językiem potocznym, żeby była zrozumiała dla wszystkich ludzi. Aby w ekosystemie nie czynili destrukcji, za którą na pewno poniosą konsekwencje. Biblia również informuje o przeklętych potomkach Kanaana, synach Chama, z których wywodzą się Polacy. Rodowód na blogu. Proszę uzasadnić pomówienia, bo brak uzasadnienia jest pod paragrafem.
avatar
@emiliapienkowska
Emilio, bądź świadoma, że Biblia-instrukcja życia w ekosystemie. Tłumaczona z oryginału jest od Boga Wszechmogącego. Żeby w ekosystemie nie czynić destrukcji, za którą na pewno poniesie się konsekwencje. Natomiast Biblia ekumeniczna nie jest instrukcją życia w ekosystemie.
avatar
@belino
Piszę o biblijnej literaturze niezawodnych faktów. Natomiast z twojej strony jest negacja, manipulacja, pomówienia, sabotaż i agitacja, którymi świadomie. W ekosystemie czynisz destrukcje-źródło wszelkich dramatów, cierpień i śmierci ekosystemu. Za które na pewno poniesione będą konsekwencje. Konkluzja jest taka, że są ludzie gorsi od szatana, który powiedział"Jezusa znam i wiem, kim jest Paweł, lecz wy coście za jedni" (Dz 19,15) Czyli szatan szanuje ludzi głoszących Ewangelie. Natomiast pozostałych, nie chce znać i gardząc nimi, pobił ich (Dz 19,16)
avatar
@aware12 PRZEPRASZAM CIĘ. Poniosło mnie. Nie chciałem tego. Jeszcze raz przepraszam.
© 2010-2016 by Creative Media