Text 86 of 250 from volume: Znak czasu
Author | |
Genre | poetry |
Form | poem / poetic tale |
Date added | 2016-01-30 |
Linguistic correctness | |
Text quality | |
Views | 2909 |
Kiedy powstał błąd
Bo oto kamienica
Rodu Ratte
Zmieniła właściciela
Jak to się stało
Że tak ważna familia
Nie doczekała się
Należnego spadkobiercy
Idą po schodach z renesansu
Ciemni lokatorzy
Rozsiądą się wygodnie
W domu tradycji
Pod oknem wschodnim
Hans Ratte pisał niepotrzebnie
Almanach wielki
Własnej rodziny
ratings: perfect / excellent
"Ratte" w rozmaitych językowych wersjach oznacza "szczura"...
:)))
Miała to być rodzina z tradycjami.
A nazwisko kiedyś zasłyszałem i nie jestem pewien .
Może to było Rode - nie pamiętam .
Temat wiersza wydaje mi się niezwykle ciekawy i zapewne rozwinę ten pomysł.
Chcę w nim przedstawić kupiecką rodzinę z północnych Niemiec z surowymi zasadami -cnotami z okresu renesansu.Ten wieli okres rozkwitu cywilizacji itp.
Przypominają mi się dawne audycje radiowe z muzyką sakralną Niemiec prof. Mecha pokazujące zacność tamtych ludzi .
No i wpuszczam imigrantów do kamienicy tych ludzi.
Wobec tego zmieniam na Rodhe . Mam nadzieję że nie jest to tym razem jakaś mysz lub pluskwa .
Dziękuję za wskazanie .
Stąd moje zastrzeżenie co do nazwiska: "(Die) Ratten", czyli szczury, to tzw. bezpieczniacko-proletariacki element, któremu stale oraz wciąż "się należało" [w tym także szabrownicy, którzy niemieckich autochtonów niczym ostatni bandyci usuwali z ich domów / mieszkań]. Dlatego pomimo deklarowanej "miłości bliźniego" nie poszłam na pogrzeb mojego zdemenciałego sąsiada, który narobił ludziom tyle, tyle okropnych krzywd... :(, co zresztą zakomunikowałam żałobniczej reszcie, wypominając umarłemu jego wszystkie - znane mi - podłości.
I tak też zrozumiałam przesłanie Twojego wiersza, ponieważ - tu bez obawy - praktyczni niemieccy samorządowcy sprzedadzą mieszkania. Również i tym zza wschodniej granicy. Polacy kupią: niemieckie apartamenty w starych kamienicach są o wiele tańsze od tych gipsowych, nowo postawionych "apartamentowców" ;)
Patrzę na gotyckie,barokowe , a w szczególności renesansowe domy mieszkalne, na twórczość tego narodu i niezwykłe osiągnięcia z podziwem i uznaniem. Dlatego ta kamienica przejęta przez nowych właścicieli jest niezwykle symboliczna . Dla mnie to taki akt przełomu i upadku.
Zastanawia mnie od kiedy zaczął się upadek - od Merkel a może od Hitlera a może jeszcze wcześniej Bismarcka a może Luter uruchomił proces upadku. Toż eugenika i naukowe spojrzenie na człowieka zakwitło u protestantów .
A co do pogrzebu to mam podobnie zdanie - niby dlaczego o zmarłym nie powinno mówić źle gdy był łajdakiem. Oczywiście co innego zwykła ludzka ułomność którą można przemilczeć.
ratings: perfect / excellent
Exodus narodów nie bierze się znikąd. W trakcie prześladowań w Niemczech za czasów wojen religijnych wielka fala uchodźców poszła m.in. daaaleko na wschód i trafiła (m.in.) aż nad Wołgę, gdzie do dzisiaj całe wioski noszą rdzennie niemieckie zruszczone nazwiska