Author | |
Genre | nonfiction |
Form | article / essay |
Date added | 2021-04-13 |
Linguistic correctness | |
Text quality | |
Views | 1387 |
Dereń jadalny pochodzi ze środkowej i południowo-wschodniej Europy oraz zachodniej Azji; zakwita złotawo i zielonkawo od marca do kwietnia przed rozwojem liści [analogicznie do forsycji] dlatego często bywa uprawiany jako roślina ozdobna kreując podobny efekt do kwitnącego oczaru.
Z owoców tego krzewu pędzi się popularną nalewkę dereniówkę, smaży również konfitury.
W zależności od formy wzrostu dereń osiąga od 3 do 10 metrów wysokości; ulistnienie naprzeciwległe, liście jajowato-eliptyczne o długości 5–10 cm, zaostrzone; kwiaty drobne, zebrane w nieduże, kuliste baldachy z 4 podsadkami składające się z czterodzielnego kielicha, czterech żółtych płatków korony, jednego słupka i czterech pręcików. Owoc typu pestkowiec, lancetowaty, ciemnowiśniowego koloru o cierpkim posmaku.
Dereń rośnie w glebie o odczynie zasadowym, na słonecznym stanowisku; nieźle znosi susze oraz smog.
Ma słodko-kwaśne owoce; bardzo cierpkie ze względu na duży udział tanin (2,5 g/100 g). Nadto są one zasobne w polifenole, kwasy organiczne, witaminę C i antocyjany. Nadają się na przetwory czy wypalankę na (Słowacji zwaną drienkovica, a w Niemczech Dirndlbrand). Niedojrzałe można też ukisić w solance, otrzymując produkt bardzo zbliżony do oliwek. Posiada działanie antyseptyczne, gdyż na przykład odarta z kory gałązka kwitnącego derenia: nadgryzana i podgryzana stanowi skuteczny środek do oczyszczania zębów.
Z dereniowego, bo doskonałego do toczenia, drewna – były kiedyś wyrabiane zębate koła.
Dereń to przede wszystkim krzew mojego dzieciństwa, o którym napisałam w wierszu:
Miałam kiedyś podobny dom
Motto: Jeżeli się nie odmienicie i nie staniecie jako te dzieci, to nie wejdziecie do Królestwa Niebieskiego (Mt 18,3)
Pachnie roztartym żółtkiem
wetknięty w babciny siwak
rozkwitły dereń
Wokół kilimu krąży
złotawy mól który przed chwilą
opuścił matczyną larwę
Zezuje szybka lazurem
od ziemi chłodem zaciąga
popycha dziecko oddechem -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
mydlaną bańkę
27.03.2017
ratings: perfect / excellent
!
Serdecznie:)))
ratings: perfect / excellent