Author | |
Genre | common life |
Form | prose |
Date added | 2019-03-03 |
Linguistic correctness | |
Text quality | |
Views | 1789 |
*Delikatność*
David Hume *), który na stare lata okropnie utył, płynął kiedyś statkiem przez kanał La Manche w towarzystwie pewnej wątłej damy. Zaczął się sztorm.
- Nieźle kołysze. Z pewnością nas zjedzą rybki, - spokojnie zauważył uczony.
- Ciekawe za kogo wezmą się najpierw: za mnie czy za pana? - spytała żartem dzielna kobietka.
- Obżartuchy rzucą się na mnie, - odparł Hume, - lecz smakosze będą wolały waszą miłość, madam.
..................................................
*) David Hume (1711 - 1776) - wybitny szkocki filozof, historyk i ekonomista
*Dostojna replika*
Nawet będąc już znanym wielkim uczonym, Michaił Łomonosow *) do swoich ostatnich dni żył w biedzie.
Pewnego razu nadworny wielmoża, zauważywszy u niego w kaftanie małą dziurę, z której wyzierała koszula, złośliwie zapytał:
- To ta pańska uczoność wygląda tak przez tę dziurę?
- Absolutnie nie, - odrzekł profesor. - To patrzy przez nią głupota.
................................................
*) Michaił Wasiliewić Łomonosow (1711 - 1765) - prekursor chemii fizycznej, założyciel Uniwersytetu Moskiewskiego, jego profesor i wykładowca.
*Znakomity przodek*
Wiedząc, że uczony ten jest z pochodzenia chłopem, pewien carski dworzanin zadał mu kiedyś pytanie:
- Powiedzcie, proszę, jak to się stało, że został pan stałym bywalcem na carskich salonach? Czy macie jakichś bogatych znakomitych przodków?
- Przodkowie dla mnie nie są obowiązkowi, - odparł chemik. - Ja sam jestem znakomitym przodkiem.
ratings: perfect / excellent