Autor | |
Gatunek | popularnonaukowe |
Forma | proza |
Data dodania | 2023-12-03 |
Poprawność językowa | - brak ocen - |
Poziom literacki | - brak ocen - |
Wyświetleń | 349 |
Zbigniew Herbert, lata życia 1924 - 199, był laureatem ponad dwudziestu nagród literackich, w tym nagroda Polskiego Instytutu Nauki i Sztuki w Ameryce, Międzynarodowa Nagroda im. Lenina we Wiedniu, Nagroda Jerozolimska, nagroda `Solidarności`, i resztę można sobie doczytać w wyszukiwarce. Jego książki przetłumaczono w trzydziestu ośmiu językach.
W czasie okupacji był płatnym karmicielem wszy w Instytucie Walki z Tyfusem profesora Rudolfa Weigela.
W Krakowie w 1947 r. po trzech latach studiów zrobił dyplom Akademii Handlowej. Równolegle chodził na wykłady z prawa, które, po wyjeździe do Torunia, studiował dalej już na UMK. Po uzyskaniu tytułu magistra podjął kolejne studia na kierunku filozofia. W tym czasie mieszkał wraz z rodzicami w Sopocie.
Po powrocie do Torunia pracował w muzeum okręgowym oraz w szkole podstawowej. Dwa lata póżniej wyprowadził się do Warszawy, gdzie na UW kontynuował studia filozoficzne. Mieszkał w podwarszawskim Brwinowie, potem na Wiejskiej i przy Alejach Jerozolimskich w takich warunkach jak wszyscy ówcześni warszawiacy: ciasno, zimno i chleb po osiem.
W latach 40. w ``Tygodniku Wybrzeża`` opublikował cykl krytycznoliteracki `Poetyka dla laików`, w ``Słowie Powszechnym``, w ``Tygodniku Powszechnym`` i w ``Przeglądzie Powszechnym`` oraz w ``Dziś i Jutro`` publikował recenzje, relacje z różnych spotkań i wystaw. Używał pseudonimów Patryk, Bolesław Hertyński, Stefan Martha. Kiedy pisma te upadły, zatrudnił się w Spółdzielni Emerytów Nauczycieli, później w Centralnym Biurze Studiów Przemysłu Torfowego oraz jako dyrektor biura w Zarządzie Głównym Związku Kompozytorów Polskich.
Jego debiut książkowy przypada na 1956 r., kiedy ukazuje się tomik wierszy ``Struna światła``.
Dzięki poparciu Związku Literatów Polskich w 1957 r. w zrujnowanej Warszawie (przy ul. gen. Karola Świerczewskiego - dzisiaj Aleja ``Solidarności``) dostał własną kawalerkę oraz stypendium w wysokości stu dolarów miesięcznie, które to pieniądze później umożliwiły mu kolejne podróże do Francji, Anglii, Włoch, znowu do Angli i do Szkocji; w grudniu 1963 r. zamieszkał w Paryżu, wakacje 1964 spędził w Italii oraz jesień w Grecji.
Po powrocie do PRL-u przez cztery lata był członkiem redakcyjnym prestiżowego pisma ``Poezja``. W międzyczasie nadal dużo wojażował. Był kolejno w Berlinie, w Monachium, potem Austria, Holandia i Belgia i znowu Berlin, gdzie zamieszkał ze świeżo w Paryżu poślubioną żoną. Lato 1968 r. Herbert spędził w USA, gdzie zwiedził Nowy Jork, Kalifornię, Kanion Kolorado, Nowy Meksyk, Nowy Orlean, Waszyngton i Los Angeles.
cdn
Obawiam się tutaj, że ktoś może wpaść na pomysł .. kopiowania Pana Tadeusza
Pozdrawiam.
belino, 2 godz. temu (19:12)
"Wróćmy do meritum - i fundamentów. Treścią naszych komentarzy nie są rozważania na temat komentujących, a uwagi o zamieszczanych tekstach. To jest portal literacki, a nie knajpa, gdzie za swoje słowa możesz oberwać sztachetą."
No właśnie, to jest ta Twoja nieszczerość, którą wyczuwam na odległość. Przecież to portal literacki, a nie omawianie komentarzy czytelników.
Portal literacki to znaczy własna twórczość, a nie zrzynki z wikipedii. Oczywiście można cytować, ale cały tekst nie może być tylko cytatem.
Najpierw sam sobie grzmotnij sztachetą zanim tkniesz innego.