Autor | |
Gatunek | poezja |
Forma | wiersz biały |
Data dodania | 2020-05-17 |
Poprawność językowa | |
Poziom literacki | |
Wyświetleń | 1533 |
Portret podwójny
jeśli przypadek nie jest tylko zwyczajnym przypadkiem
– bo patrząc wstecz przeszłość nabiera złożonego sensu –
gest siostry Gabrielle d’Estrees wyprzedzał o parę wieków
twoją rękę kiedy kręciłeś gałką radia w samochodzie
Gabrielle z siostrą o ciałach białych i świetlistych
siedziały w wannie jak w loży z czerwoną kotarą
w tle inna scena lecz w całym obrazie
najważniejsze były ich piersi i dłonie
kciuk i palec wskazujący damy ujmuje sutek tej drugiej
reszta palców rozpięta jak pająk podkreśla precyzję
a nagość nabiera obcego znaczenia które pozostanie
tajemnicą malarza i pięknych i powracać będzie
przed oczy tych którzy widzieli – w dziwnych asocjacjach
twój kciuk i palec wskazujący obracały gałkę
aby wydobyć z radia wiadomość czy raczej
muzykę zwabić w przestrzeń zamkniętą podróżą
i nieważne są teraz tamte dźwięki nawet te najsłodsze
lecz tylko ta ręka tuż obok mnie
w odjazdach i powrotach – my razem
Portret Gabrielle d’Estrées i jej siostry, szkoła Fontainbleau
oceny: bezbłędne / znakomite
oceny: bezbłędne / znakomite
piękna Gabrielle (na portrecie "ta grzeczna") żyła w 2. połowie XVI stulecia (zmarła tragicznie w nocy, nie dożywszy 30-tki) i była grzeszną kochanką króla Francji, Henryka IV.
Spójrzmy w głąb obrazu. W kosztującej majątek szkarłatnej sukni ktoś tam siedzi całkiem załamany i chyba... rozpacza??
Zastanawiam się co taki gest mógł wtedy oznaczać, bo zapewne jest to wpisane w jakiś historyczny kontekst.
Czy miało jakieś znaczenie takie uchwycenie sutka?
Bo współczesne skojarzenie oddaje wiersz.
Sam utwór bardziej kojarzy mi się z prozą poetycką.
Nie jest to zarzut, bo to dobra proza.
Emilio, w głębi jakaś kobieta pochyla się nad robótką. Widać też półnagiego mężczyznę.
Dość powszechna jest interpretacja, że ujmowanie za sutek wskazuje na macierzyństwo. W związku z tym kobieta w głębi obrazu szyje ubranko dla dziecka.
Mnie to nie przekonuje, wolę myśleć, że kryje się za tym coś innego, czego nie znam.
Jak widzimy, piękną Gabrielle wyraźnie to "nakręca". Ona to lubi.
Wróćmy do wiersza. W ekfrazie jest /otwartym tekstem/ "ukryty" - jak powiedziałam już wcześniej - także inny portret podwójny: portret nas dwojga. Ilekroć ty kręcisz gałką samochodowego radia, ja zawsze wspominam... Nawet nie musisz tego robić, gdyż wspomnienie to samo powraca, bo na tym polega twój subtelny do mnie kod dostępu
Czasoprzestrzeń - to w oczach artysty ciało wyjątkowo plastyczne