Autor | |
Gatunek | publicystyka i reportaż |
Forma | proza |
Data dodania | 2021-05-03 |
Poprawność językowa | |
Poziom literacki | |
Wyświetleń | 1005 |
Przy okazji rocznicy Konstytucji 3 Maja warto przypomnieć, dlaczego mamy to, co mamy.
Paweł Jasienica napisał, że upadek Polski rozpoczął się od Jagiellonów. Pewnie coś w tym jest, bo w tamtym czasie rozkwitło u nas polityczne przekupstwo. Już Jagiełło zabezpieczył swój tron, dopieszczając szlachtę aż pięcioma przywilejami. Potem każdy Jagiellon robił podobnie, a nam się to bardzo podobało.
Później wymyśliliśmy elekcję królów i łapowniczy cyrk rozkręcił się na dobre. Elekci smarowali i obiecywali, a my zawsze popieraliśmy najhojniejszych. Tak to wybieraliśmy Wazów, Sasów i polskich cieniasów. Kwitła złota wolność, czyli korupcja, nieposzanowanie prawa i bałagan. Takie państwo musiało upaść.
Zaborcy nas nie przekupywali, bo mieli na nas lepsze sposoby. Po krótkim błysku niepodległości przyszedł Hitler i Sowieci. Oni też nas nie przekupowali, bo wystarczyło nam lanie po łbach.
Teraz dorobiliśmy się własnego państwa i już możemy swobodnie wracać do tradycyjnego przekupstwa. Czasy się jednak zmieniły i sposób przekupowania też. Dawniej przekupujący wydawali na to własne pieniądze, a dopiero po dojściu do żłobu odbijali to sobie z nawiązką. Teraz przekupujący zmądrzeli i dają nam pięćsetkowe łapówki z naszych własnych pieniędzy. My natomiast jesteśmy jeszcze durniejsi niż przed wiekami. Cieszymy się jak dzieci i, kupieni za własne pieniądze, dajemy tym cwaniakom nasze głosy wyborcze. Nawet się nie wstydzimy, bo przekupność stała się naszą cechą narodową.
oceny: bezbłędne / znakomite
oceny: bardzo dobre / przeciętne
2. Nie jesteśmy samotną wyspą; radzę też Autorowi zapoznać się z historią Izraela, który miewał wielce osobliwe dzieje, z przekupstwami na planie głównym [narodowa cecha ludów semickich, pytanie: czy li tylko semickich?] Ponadto: przeżywał też w starożytności swoje zauroczenie z prekursorską dynastią obecnej UE, co skończyło się powstaniem Machabeuszy;
3.Taka przykładowo książka-reportaż Michała Zabłockiego "To nie jest raj" też potrafi dać dużo do myślenia; nie zawsze pozytywnego o tym lub tamtym.
4. Znając Autora z innych Jego tekstów, utwierdziłam się ostatecznie w przekonaniu o Jego egoizmie. Bo kosić dolary - i to wtedy, kiedy przeciętny obywatel pracował w kraju za 20-22 $ - na budowach w Iraku było dla pana inżyniera OK, teraz sprowadzanie do mierzwy rozmaitych prospołecznych działań - nie zawsze zresztą idealnego Rządu - chyba zostało już wpisane w scenariusz złorzeczenia komentowanego autora, który... No tak, który tą emerycką trzynastką jednak nie pogardził?
oceny: bezbłędne / znakomite
I demokracja ma się dobrze... Źle pojęta demokracja.
Powtórzę to, co napisałem Borbolenthinie, że nie co patrzeć na innych, bo ich błedy i problemy nas nie usprawiedliwiają.
Książkę Zabłockiego znam.
Pozdrawiam.
oceny: bezbłędne / znakomite
80 lat po wojnie
najniższa pensja /tzn. miesięczna brutto wypłata dla biedaka/ to 2.800 zł = 600 €
NIE MYLIĆ Z NAJNIŻSZĄ EMERYTURĄ
/która w 2021 r. wynosi 280 €/
każdy grosz jest na wagę z ł o t a.
Nie ironizowałabym na ten temat
Ja nie ironizuję, ja pokazuję, jak jest.
oceny: bezbłędne / znakomite
Poprawna, barwna i bezbłędna polszczyzna, co stwierdzam z ogromną satysfakcją.
Bardzo się cieszę, że nie znalazłeś błędów.
Pozdrawiam.
oceny: bezbłędne / znakomite
Pozdrawiam, Marianie.
Pozdrawiam.
oceny: bezbłędne / znakomite
w swej równości słusznych racjach
słabła, aż nie wytrzymała
wyrafinowanych działań...
strategia kiełbasy podcina PAŃSTWU skrzydła. Naród przetrwa bez własnej państwowości nawet przez 6-8
/i dużo więcej! jak w przypadku znanych w Polsce Cyganów czy Żydów/
pokoleń.
Pytanie: co naszych rodaków interesuje bardziej?? Dobro PAŃSTWA - czy nakarmione polskie dzieci?
W starym dobrym USA /i np. od kilku dekad w Germanii/ mamy przykład koronny państwa, w którym obywatele r e z y g n u j ą z własnej państwowości na rzecz amerykańskiego obywatelstwa.
Po diabła nam państwo, które nie spełnia oczekiwań obywatela?! 20 milionów Polaków mieszka na obczyźnie właśnie dlatego, że ma serdecznie dość Polski - I DO NIEJ NIE WRÓCI!
Świetny, literacko nośny temat - i doskonale wyartykułowana myśl
Emilio, dziękuję za ponowne przeczytanie mojego tekstu i komentarz.
Polecam oparty na faktach film fabularny prod. USA z 2007 r. "Wszystko za życie"
Zauważ jednak różnicę pomiędzy zakupem (cebula) a przekupstwem.
oceny: bezbłędne / znakomite
Pewnie się powtarzam, ale kupno i sprzedaż to nie to samo co przekupstwo.