Autor | |
Gatunek | publicystyka i reportaż |
Forma | artykuł / esej |
Data dodania | 2017-06-03 |
Poprawność językowa | |
Poziom literacki | |
Wyświetleń | 2565 |
Gen utopii
Naród tęskni za komuną. Wyjaśnię to. Otóż, człowiek najmilej wspomina dzieciństwo. Zwykle. Młodość. Jakakolwiek by ona nie była, to tęskni się do pewnych klimatów. Urban kiedyś opowiadał jak świetnie się bawił w czasie II wojny. Czas przygód, uciekania, ukrywania się. Ja mile wspominam stan wojenny. Słabo pamiętam, ale już po stanie wojennym bawiłem się w godzinę policyjną. Tęsknię za stanem wojennym. Czołgi na ulicach, na rogatkach kontrole, wojsko, policja, służby wszędzie. Jeden kanał telewizyjny, awaria internetu, przerwy w dostawie energii elektrycznej, itd... Zajebiste klimaty. Gotyk taki. Ponura, introwertyczna sesja. W mediach informacje dotyczące ilości pojmanych przez służby, zastrzelonych, rozjechanych czołgami, itd... Schowałbym się pod pierzynkę i byłbym szczęśliwy. Ciekawe jakie mają odczucia dzieci w tamtym czasie? Do Radia Maryja dzwonią starsze osoby z pretensjami do kogoś/czegoś bliżej nieokreślonego o brak widoku pól żółcących się łubinem, chabrów w łanach zboża, maków polnych, zapachów świeżego mleka, itd. To sentyment do czasów młodości. Powrót do przeszłości. Do wielkich fabryk, do kominów, do stałej, dośmiertnej posady, do czarno białego świata przez większość roku, dopóki nie zakwitną łąki i ogródki.
A kiedy sentyment ogarnia człowieka, wtedy patrzy z dystansem i okazuje się, że nie wszystko jest oczywiste i dostrzega wiele pozytywnych aspektów dawnej rzeczywistości. Ten pełen sentymentu oddech przekazuje swojemu potomstwu, zakażając je genem utopii.
oceny: bardzo dobre / znakomite
Kilka błędów interpunkcyjnych i jeden ortograficzny. Słowo "czarno-biały" piszemy z łącznikiem, jeżeli jest wyraźna granica między tymi barwami. Gdybyś napisał "czarnobiały", znaczyłoby, że jeden kolor płynnie przechodzi w drugi lub jet to kolor pośredni między nimi, czyli szary. Możesz więc pisać, że nosisz jasnofioletowe spodnie oraz jasnoróżową koszulę. Ale, cholera, prawdziwy Polak powinien gardzić tymi barwami.
oceny: bezbłędne / znakomite
Ale najbardziej w komentarzach podobały mi się zwroty: "ze moze nawet wielu teskini" oraz "ten tęskni i będzie może nadal tęsknię". Lepszych rewelacji sam Salomon by nie wymyślił! Tylko pogratulować!
oceny: bezbłędne / znakomite
Arsen słusznie zauważył, że masz problemy z odmianą przez przypadki.
Chyba będzie jednak "na wysokości sutków"... a może chodzi o faceta z jednym "cyckiem"?
Legion, ale zawsze możesz powiedzieć, że zrobiłeś na złość Arsenowi i celowo napisałeś "na wysokości sutek". Sam widzisz, jak można prawdą manipulować, co Klub Graniastej Kwadratury Koła czyni chętnie, bo podpieranie się kłamstwem jest na topie.
Bo ja nigdzie. Wertując anatomiczną nomenklaturę, sutek zawsze jest rodzaju męskiego.
W komentarzu na tej stronie, Legion tak napisał:
" Wszyscy mogą składać pokłony w hołdzie. Najlepiej na kolanach. Z klawiaturą na wysokości sutek."
Kontekst "wszyscy", dowodzi, że miał na myśli obie płcie, zatem musiałby użyć dwóch form, żeby trafić do wszystkich. Nie ma takiej wolty w języku polskim, a nazywanie sutka - brodawką, to jedyny ślad żeński w tej postaci. Rak brodawki, albo rak sutka, bo za niedługo dojdziemy do absurdu: Ten brodawek, ten pierś, ta penis.