Autor | |
Gatunek | popularnonaukowe |
Forma | artykuł / esej |
Data dodania | 2024-01-21 |
Poprawność językowa | - brak ocen - |
Poziom literacki | - brak ocen - |
Wyświetleń | 250 |
Dedykowany Ojcu zbiorek pt. ``Napis`` - jako się rzekło - ukazał się w 1969 r., kiedy Zbigniew Herbert miał już czterdzieści pięć lat. O czym są te wiersze? Co swemu świętej pamięci Ojcu (który zresztą miał matkę Ormiankę) chciał Poeta powiedzieć?
Popatrzmy, co te wszystkie kolejne dla Taty napisy przekazują.
``Wyspa`` :
Jest nagła wyspa Rzeźba morza kołyska (...)
Tu pory roku strony świata mają dom
i cień jest dobry dobra noc i dobre słońce
ocean rad by tutaj złożyć kości
``Śmierć pospolita``
nie los nie piorun ale owad
dosięgnie jak sosnową igłę
poniesie w szczypcach chitynowych
- ul serca pusty
``Zimowy ogród``
nie ma już ziemi lepkich łap
które się grzebią w trupach kwiatach
za chmurę śniegu uniesieni
na liniach lekkich grawitacji
i tylko chwilę czarne pnie
i tylko głuchy jak bas konar
przypominały ziemi głos
nim je ogłuszył mrozu ogień
``Na marginesie procesu``
do Kajfasza należało przeprowadzenie śledztwa
ius gladii był w ręku Rzymian
``Sprawozdanie z raju``
Na razie w sobotę o dwunastej w południe
syreny ryczą słodko
i z fabryk wychodzą niebiescy proletariusze
pod pachą niosą niezgrabnie swe skrzydła jak skrzypce
Dalej są takie wiersze jak ``Longobardowie``, jest ``Epizod z Saint-Benoit``, ``Opis króla``, kawałki poetycką prozą ``Ozdobne a prawdziwe`` z symetryczną Afrodytą, z Jowiszem opłakiwanym przez psy, z Bachusem opitym gipsem, jest ``Cernunnos`` z nowymi bogami, co szli za armią rzymską w przyzwoitej odległości, jest ``Góra naprzeciw pałacu`` - pałacu Minosa, jest ``Brzeg`` powolnej rzeki, na drugim jej brzegu Charon, niebo świeci mętnie, jest nagrobek Curatii Dionisii z inskrypcją, która głosi, że żyła lat czterdzieści, jest ``Próba rozwiązania mitologii`` z Zeusem i jego nudną gadaniną i chlipiącą w kącie Ateną, jest ``Brak węzła`` z Agamemnonem i Klitajmestrą, jest ``Układała swe włosy``, z których wysypywali się cicho żołnierze drugiej legii Augusta Antoniniana, jest ``Kropka``, która jest kością sterczącą z piasku, zatrzaśnięciem, znakiem katastrofy i jest instruktaż, czyli ``Praktyczne przepisy...`` na tej katastrofy wypadek, jest ``Męczeństwo Pana Naszego malowane przez Anonima z kręgu mistrzów nadreńskich``, jest odpowiedź na pytanie ``Dlaczego klasycy``...
Czy mamy tutaj coś, co byłoby bodaj cieniem zakamuflowanej symboliki, cienką finezyjną aluzją, czymkolwiek, co zahaczaloby o Polskę (skąd Poeta pochodził), o Warszawę (gdzie mieszkał i pracował)... o głęboką peerelowską rzeczywistość ?
Czyli co? O czym tu mowa? ``Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma``?