Tekst 255 z 255 ze zbioru: A kiedy mi życie dopiecze
Autor | |
Gatunek | poezja |
Forma | wiersz / poemat |
Data dodania | 2015-09-23 |
Poprawność językowa | |
Poziom literacki | |
Wyświetleń | 3058 |
Muzyka: PAIO - `Ka Dible`
BEZRADNOŚĆ
gubi się forte prasowych relacji
nie osiągnąwszy progów Pulitzera
w irackim piachu syryjskim chaosie
gdzie człowieczeństwo publicznie umiera
sapie zdziwiona piekłem Europa
dawno zmurszały krzyże Srebrenicy
wieczna przekupa z dobrymi radami
za ciepłym murem z dala szubienicy
toteż mnie chłoszcze kolejny poranek
wstydem co w duszy zalega ołowiem
i w żaden sposób nie mogę zrozumieć
dlaczego nagle nie pomaga spowiedź
Miną lata i się dowiemy kto szczuł i o co chodziło .
A czy wstyd jest tu odpowiedni - zapewne tak - ale czy za tą pozbawioną poziomu Pulitzera nagonkę - na nasze sumienia ?
oceny: bezbłędne / znakomite
Ponieważ mam bardzo mieszane uczucia do sprawy uchodźców, jest mi samej też źle z tym problemem. Mam kolegów w pracy Syryjczyków, kontakty są takie same jak z innymi. Zintegrowani, choć duże różnice gdzieś tam zostaną. Szanse na pełne zintegrowanie ma dopiero następne pokolenie, gdzie bardzo duży wpływ ma szkoła i przyjaciele. Kiedy myślę o uciekających przed wojną rodzinach, to serce się kraje. Ale niestety ciągle jest ta sprawa z tak wielką liczbą uchodźców i bardzo dużą grupą młodych, agresywnych mężczyzn.
Przeczytałam dzisiaj u Josepha Conrada w świetnej książce "Tajny agent" następujące zdania: "Istotnie posiadała spokój ducha. Była głęboko przekonana, że nie trzeba zbytnio wnikać w istotę rzeczy. Z tego instynktu uczyniła swoją siłę i mądrość." Z przymrużeniem oka te zdania, Conrad często ironizuje, ale kiedy człowiek zda się na swój instynkt, aby innym pomagać, a nie będzie się wgłębiał w inne aspekty sprawy, życie i decyzje są dużo prostsze. Ale to dotyczy tylko tych z niejasnymi przekonaniami. A twoje są jasne, czego dałeś mocny wyraz w wierszu.
Twój wiersz jest zgrabny, smutny i szczery.
Za zintegrowanych uważam tych, którzy nie żyją na koszt społeczeństwa i przestrzegają prawo kraju w którym mieszkają. Agresja ma wiele przyczyn obiektywnych, choć jej nie usprawiedliwiam.
Co proponujesz?