Autor | |
Gatunek | publicystyka i reportaż |
Forma | artykuł / esej |
Data dodania | 2017-05-26 |
Poprawność językowa | |
Poziom literacki | |
Wyświetleń | 2358 |
Agresja. Resentymenty.Impulsywność - część pierwsza
Pewny swej wewnętrznej siły człowiek nie będzie wchodził w drobiazgowe potyczki, oddawał pięknym za nadobne. Jego życie ma własną dynamikę i nie jest wyłączną reakcją na otoczenie. Ma własny rytm, którym nie chwieją zaczepki. Aktywność własna, a nie reaktywność, zachowania niepodyktowane przez środowisko (..)`
*Tadeusz Bartoś - filozof, profesor Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku.
Skąd bierze się agresja, czy jest cechą charakteru, czy też ma inne przyczyny?
Problem polega na tym, że bardzo często myli się pojęcia gniewu i agresji. Gniew jest czymś naturalnym, kontrolowany może przynosić pozytywne skutki. Gdyby nie gniew, mielibyśmy do dzisiaj niewolnictwo albo np. dalej komunę w Polsce.
Niekontrolowany gniew prowadzi do złości, potem do wściekłości, czyli do agresji, a agresja nie jest uczuciem tylko zachowaniem, w dodatku zachowaniem, które utrzymuje się całymi latami. Agresor nie potrafi żyć w zgodzie z sobą i światem, agresja jest dla niego jak pożywienie, kiedy nie ma gdzie wyładować agresywnej energii to będzie prowokować a nawet stworzy sobie wyimaginowanego wroga.
Nie wyobrażam sobie życia bez uczucia gniewu, gniew rodzi się najczęściej z poczucia niesprawiedliwości. Natomiast agresja jest zła, nie buduje tylko niszczy i najbardziej (paradoksalnie) niszczy agresora. Agresja ( jeśli nie ma przyczyn chorobowych) zawsze rodzi się z frustracji, a frustracje to przecież niezaspokojenie podstawowych potrzeb człowieka, w tym najbardziej potrzeby miłości. Kiedy człowiek jest kochany i sam kocha to rzadko będzie sfrustrowany z powodu innych niezaspokojonych potrzeb. Czyli: gniew (uczucie) - tak, agresja (zachowanie) -nie.
Jednak gniew, który dominuje przez całe życie, to właśnie jest agresja. Ludzie agresywni będą impulsywnie reagować z byle powodu i w dodatku będą to rozpamiętywać w nieskończoność. To jest katastrofa, to musi być straszne życie, chore życie.
Agresja to zachowanie bardzo pierwotne i właśnie dlatego człowiek agresywny jest prymitywny. Widać to najczęściej w środowiskach patologicznych, agresja patologicznych rodziców przekazywana jest jako `wzorzec` zachowania ich dzieciom. Jeśli rodzice są agresywni, to ich dzieci także. Brak miłości, brak wartości, brak tej największej z potrzeb kształtuje ludzi na całe życie. Ciekawe jest też i to, że nawet jak dzieci agresywnych rodziców zmieniają środowisko, to ich skłonność do agresji pozostaje. Nawet jeśli przystosują się do zasad nowego środowiska i funkcjonują w nim poprawnie, to w życiu prywatnym, w czterech ścianach swoich domów nie zmieniają swoich skłonności i zachowania.
Często, spotykając się z agresją, zdajemy pytanie: jak sobie radzić z takimi ludźmi?
Myślę że najlepszą receptą jest ta samurajska przypowieść:
- Jeśli ktoś przychodzi do ciebie z podarunkiem i ty go nie przyjmujesz,
to do kogo wtedy należy ten prezent? - spytał samuraj.
- Do darczyńcy.- odpowiedzieli uczniowie.
- To samo dotyczy zawiści, złości i obelg. Jeśli nie są przyjęte,
pozostają własnością osoby, która nosi je w sobie. - rzekł ich nauczyciel.
ps. w części drugiej, fragmenty cytowanych artykułów z wywiadów i opracowań naukowych jako materiał źródłowy, z którego korzystałam.
Zachęcam również do przeczytania.
oceny: bezbłędne / znakomite
A staliśmy my - głównie te schorowane stare babki i koślawe dziadki - przed tą poradnią w wielkiej (jak zawsze, odkąd zmienił się jej prywatny właściciel) kolejce już od białego rana.
Jeśli staremu - po latach w takich ogonach poniewierki - puszczają od czasu do czasu skołatane także marną emeryturą i tym PRL-em nerwy, to chyba naprawdę dobrze jest to nagrać - i światu unijnemu naszemu europejskiemu pokazać??
oceny: bezbłędne / znakomite
Odpiszę Wam wieczorem, bo tu nie wystarczy jednozdaniowy komentarz :)
oceny: bardzo dobre / znakomite
Najpierw powtórzę swój komentarz (z części drugiej):
Moim zdaniem lawinowy wzrost zachowań agresywnych wynika z kryzysu wartości i autorytetów. Zobacz, co się dzieje z politykami, wszystkimi, bez wyjątku. A przecież to elita, która naturalnie staje się wzorem zachowań choćby tylko dla swojego elektoratu. Nie mamy mężów stanu. To samo w kościele, zamiast miłosierdzia, prawdy, dążenia do pojednania, język nienawiści, interesy i pogłębianie podziałów.
To się źle skończy...
I dodam na zakończenie:
Nie mylmy pojęć!
anarchii - z demokracją
fanatyzmu - z wiarą
papki medialnej - z wiedzą
celebrytów - z autorytetami
przyzwolenia - z tolerancją
prowokacji - z inspiracją
nienawiści - ze sprawiedliwością
klaki - z przyjaźnią i lojalnością
szyderstwa - z żartem
a także:
fundamentalnych wartości - z banałem
prostoty - z prostactwem
gniewu - z nienawiścią
wybaczania - ze słabością
.
oceny: bezbłędne / znakomite
Jednak można się uwolnić z rodzin patologicznych i agresji tam wyuczonej. Oczywiście trudniej jest takim osobom, ale można. Nowe, spokojniejsze środowisko potrafi wytłumić agresję.
Dodam - nie mylmy:
krytyki - z krytykanctwem.
Przy okazji, przypomniała mi się moja fraszka, napisana w odpowiedzi agresorce, hejterce, trollowi, która modli się pod figurą, a diabła ma za skórą:
Świętodiabełka
Świątek, piątek, przy niedzieli
Rozmodlona jak anieli.
Lecz gdy z ludźmi dyskutuje,
To jak diabeł złością pluje.
.
oceny: bezbłędne / znakomite
Piorko, pozdrawiam. :)
Taaa, nie pierwszy raz utożsamiło się owo z moim tekstem. Trzy lata temu zmarł mój Tato i napisałam na Publixo wiersz. Natychmiast pod wierszem pojawiło się trollisko (nowy nick) z ordynarnymi, okropnymi komentarzami. Wisiało to kilka dni i czekało na skasowanie, bez znaczenia, że wiersz dotyczył śmierci bliskiej, kochanej osoby :( Na pisałam do trolla odpowiedź : Jakim trzeba być sukinsynem, żeby pod wierszem o śmierci bliskiej osoby pisać takie ohydne komentarze", a później
w proteście fraszkę - "Podła starucha", nie wiedząc przecież kim jest ten bydlacki troll. I jak myślisz, Adku, kto się przyznał do trollowania, bo się utożsamił z peelką w mojej fraszce? Do dzisiaj mam screeny z tych bydlackich komentarzy...
oceny: bezbłędne / znakomite
Najlepiej, gdyby agresja w ogóle nie isntniała ;-)
Zbiera burzę,
Kto nieci wojnę,
Będzie wisieć. Dłużej.
Kto szuka guza,
Go znajduje.
I któż to taki?
Wredny /....../